Verslag activiteiten JV -/+14

-/+ 14 jeugdvereniging

Er zijn wat kleinigheden veranderd voor dit seizoen, maar het belangrijkste blijft hetzelfde: met elkaar als jongeren en leiding rond de geopende Bijbel bezig zijn met van alles wat ons bezighoudt. Op vragen die leven, willen we proberen met elkaar, aan de hand van Gods Woord, antwoorden te vinden.
Een ander belangrijk onderdeel van de vereniging is natuurlijk de ontmoeting en het samen optrekken van de jongeren uit de gemeente. De indeling van de avonden blijft hetzelfde: we beginnen rond 20:00 uur, onder het genot van koffie, thee of fris met wat lekkers. Het bezinnende deel wordt per groep behandeld; alleen als er een gastspreker is, gebeurt ook dit gezamenlijk. Er wordt geopend, gezongen, het onderwerp behandeld en afgesloten. Het tweede gedeelte is vrijer. Er is frisdrank en chips verkrijgbaar en er worden activiteiten georganiseerd of een spel gedaan. Tijdens de avond worden er ook snacks verzorgd. We stoppen om 22:30 uur.

De planning voor dit seizoen is bij iedereen bezorgd.

Verslag JV-activiteiten:

9  september 2017 Openingsuitje “Het verdronken land van Saeftinghe”

Deze ochtend moest iedereen al vroeg aanwezig zijn. Om 9:00uur verzamelen bij de kerk, en iedereen was mooi op tijd! Na een welkom en opening van de dag zijn we vertrokken naar Emmadorp. De excursie begon om 10:15uur, omdat het verdronken land maar van 2 uur voor tot 2 uur na laag water toegankelijk is. De voeten bleven niet lang droog, de geulen zijn aardig diep. Maar niemand bleef achter en iedereen ploeterde dapper voort. Nadat iedereen tot ongeveer de knieën onder de blubber zat, was een regenbui niet eens zo erg meer. Daarna brak de zon door en mochten we van de gids zeekraal en lamsoor proeven. Op het hoogste punt van Saeftinghe even gepauzeerd, en dan verder naar het ‘zwembad’. Daarna onder prachtige, maar dreigende luchten terug naar het infocentrum. Daar was wat tijd nodig om af te spoelen en om te kleden, maar het was een schitterende tocht! Vervolgens zijn we naar het vroegere veerhaventerrein bij Perkpolder gegaan. Daar stonden tot onze verrassing tafels en stoelen voor ons gereed! Het pop-up restaurant was een mooie plek om de barbecue te stoken en broodjes hamburger en frikandel te eten. Op de terugweg naar huis was het best rustig in de auto...

DSCN8703DSCN8710DSCN8730DSCN8744

24 t/m 27 mei 2017 Kamp

Als afsluiting van het JV-seizoen gaan we met een grote groep van 25 jongeren op kamp. Dit jaar is het “Franckenland op Walcheren” geworden. De mini-camping van de fam. Francke in Westkapelle.

Omdat het bij ons in Terneuzen de woensdagavond al kerk was, moesten we op tijd vertrekken.

Iedereen verzamelde zich met fiets en slaapspullen om half 5 bij de kerk. Na het inladen van 31 fietsen, 31 slaapzakken, 31 luchtbedden en stretchers, 31 stoelen en onze enorme tent zijn we met 7 auto’s met aanhanger vertrokken naar het mooie Walcherse land. Na een voorspoedige reis waren we rond 6 uur op de camping bij de fam. Francke.

Rianne en Jaklien met enkele jongeren zijn nog snel boodschappen gaan doen. Peter organiseert de maaltijd van heerlijke frikandellen en Dave en Willem ontfermen zich over het opzetten van de tent met behulp van de jongeren. Na enkele uren krijgt ons bivak al aardig vorm. We staan op een ruim veld, een stuk van de andere gasten vandaan met naast ons een volleybalnet. De tafel krijgen buiten een plaats, want de weersvooruitzichten zijn schitterend. Onze vuurkorf wordt door de jongeren geïnstalleerd. Dan gebeurt er een incident, Gertrude wordt door de campinghond in haar hand gebeten. Snel naar de HAP in Vlissingen, het mag gelukkig meevallen. Zout zeewater zuivert de wond.

De vuurkorf wordt getest. Erg gezellig zo rond een vuurtje kijkend naar de sterren. Dit was ook een onderwerp van dit JV-seizoen. Na de avondsluiting moest ieder zijn slaapzak opzoeken. De volgende morgen was het vroeg opstaan. De kerkdienst in Aagtekerke begon al om 9:00 uur. De dienst werd geleid door onze consulent ds. Baaijens over de Hemelvaart. Het was een vervolg op de preek van zondagmiddag welke hij bij ons in Terneuzen had gehouden.

Terug op de camping hebben we de nasi met een spiegelei genuttigd welke de moeders van thuis hadden meegegeven. Ieder een compliment hiervoor. Anton en Naomi arriveren ook. De jongeren bidden en danken en lezen hard op een stukje uit de Bijbel en dagboek bij elke maaltijd en tijdens de avondsluiting. Het thema dit keer was “Geloven”. Elk gedeelte uit het dagboekje werd afgesloten met een vraag waarover nagedacht moest worden.

Nadat het corvee gedaan was, flessen gevuld, appeltjes in de fietstas en de route uitgestippeld beginnen we aan onze fietstocht door Walcheren. Na een prachtige tocht van ongeveer 20 km komen we tussen Dishoeck en Zoutelande bij de duinen. Nog een ferme klim over de hoogste duinen van Walcheren, wacht het koele Noordzeewater op onze bezwete lichamen. Heerlijk even afkoelen. Lekker slagbalspelen op het strand, pootjebaden en voor de echte bikkels een duik in zee. Jaklien en Rianne schilden een heerlijk appeltje wat bij ieder goed smaakte.

Op de terugweg nog een ijsje smikkelen en een mooie terug tocht naar de camping. Onderweg bij Westkapelle op de dijk een heel stuk tegen de wind in, dat koste ons onze laatste krachten.

Vermoeid en voldaan kwamen we op de camping aan. Lekker even douche, eten en een avond spel. Bij het kampvuur hebben we nog gezongen uit de liedbundel en de avondsluiting gedaan. Daarna ging weer ieder lekker slapen.

De volgende morgen werden we gewekt door de geur van heerlijk verse koffie en een gebakken eitje met spek. Doordat de zon al op de tent stond te schijnen was ieder tamelijk op tijd uit bed. Na een relaxed en heerlijk ontbijt in de ochtendzon, heeft de corveeploeg zijn werk weer gedaan. We hadden echt een vakantiegevoel zo met zijn allen lekker ontspannen bezig te zijn.

Voor deze vrijdagmorgen stond er een spel op het programma wat we in Zoutelande zouden spelen.

We werden in groepjes verdeeld en moesten diverse opdrachten gaan doen en deze fotograferen of filmen. Er werd door de mensen en winkeliers leuk meegewerkt. Bent u benieuwd naar wat de jongeren moesten doen: vraag het hen maar, ze zullen er graag over vertellen.

We waren natuurlijk weer heerlijk op de fiets naar Zoutelande gereden en volgens Willem weer via “de kortste” route. Terug op de camping hebben we ons lunchpakketje genuttigd en ons weer gereed gemaakt voor een fietstocht naar het strand. Nu zijn we naar Westkapelle geweest. We hadden maar ongeveer 1,5 uur om op het strand te zijn want vanavond zouden we BBQ ’en. Dave houdt niet zo van zand en heeft lekker op zijn handdoek op de dijk zitten genieten.

Terug op de camping heeft Peter en Heidi de BBQ geïnstalleerd, alles klaargemaakt zoals satésaus in een koekenpan, eieren koken in een pannetje uit de zandbak, noem het maar op. Maar wel heerlijk gegeten. Na het eten alles weer spik en span gemaakt. Als avond spel deden we nog levend bingo waarbij allerlei spullen moesten worden verzameld over heel de camping.

Om 10 uur zijn Anton en enkele dames weer huiswaarts gekeerd omdat ze de volgend dag moesten werken. Na de avondsluiting gingen de meesten weer heerlijk slapen. Voor sommigen was het wat lastig om in slaap te komen. De grote beer lag in ieder geval ontspannen te grommen.

Zaterdagmorgen 8 uur ontbijt. Alle restjes opgegeten, corveeën en vervolgens alles opruimen.

Iedereen deed zijn uiterste best om alles weer netjes in te pakken en mee te helpen zodat we om 10 uur gereed stonden om te vertrekken. Na een voorspoedige reis kwamen we om 11 uur weer aan waar diverse ouders al stonden te wachten om de vuile was in ontvangst te nemen.

We mogen terugzien op een erg geslaagd kamp waar we als leiding ook echt van hebben kunnen geniet met zulke voorbeeldige jongeren.

IMG 20170527 WA0016

20 mei 2017 Bondsdag Yerseke “Bid elke dag”

Zaterdagochtend zijn met 10 personen naar de bondsdag in Yerseke vertrokken. Het was er best druk en er liepen heel wat bekenden rond. Na het welkom en een aantal psalmen, werd door enkele jv-leden een gedeelte uit Mattheüs 6 gelezen. Ds. Maljaars hield een toespraak over het thema ‘bid elke dag’. Doen we dat allemaal nog? En als we het niet meer doen, begin er dan vandaag weer mee! Ook was er nog een gesprek over ‘bidden... hoe doe je dat?’ tussen ds. Maljaars, leiding en een aantal jv-leden. ’s Middags zijn we naar een natuurgebied geweest tussen Borssele en de ingang van de Westerscheldetunnel. Iedereen komt er weleens (of vaak) langs, maar het ligt tussen de dijken; en wij hebben het gezien! Eerst hebben we gegeten, daarna met de gps een aantal geocaches (‘schat’ die iemand anders verstopt heeft) gezocht. En dan was het weer tijd voor thuis.

8 april 2017 “Jij en rust”

Over het onderwerp “rust” valt veel te vertellen. We zijn geschapen met een lichaam vol rust. De duivel heeft onrust in de wereld gebracht. Rust is belangrijk voor jongeren, rust is noodzakelijk voor oudere mensen. Onmisbaar voor iedereen is de rust in God, de eeuwige rust. Aan de hand van een aantal stellingen hebben we hier verder over nagedacht. Ook hebben we nog een woordzoeker gemaakt. Na de pauze hebben we nog een spel ‘levend kwartet’ gedaan. Iedereen kreeg een bijbelse naam die uit het hoofd onthouden moest worden. Vervolgens moest iedereen bij de juiste naam genoemd worden om hem/haar naar de eigen groep te krijgen. Best moeilijk, maar samenwerken loont hier wel.

25 maart 2017 “Zijn Naam belijden”

Na de ontvangst van de jeugd en de gasten met een praatje en een koek, hebben we nagedacht over het belijden van Jezus’ Naam in het dagelijks leven. Deze avond waren Nelis Holl en Adri en Nel de Bruijne bij ons. Zij hebben ons vanuit hun leven een en ander verteld hoe dit belijden in hun leven vorm heeft, en tegen welke problemen je dan aan kunt lopen. Maar ook welke onverdiende zegeningen je dan kan ontvangen, om Jezus’ wil! Het was een indrukwekkende avond, er werd aandachtig geluisterd. In de pauze was er gelegenheid om op te geven voor het kamp: het was fijn dat er veel zin hebben om mee te gaan. Tenslotte hebben we nog een spel gedaan door het uitbeelden van voorwerpen en gevoelens.

11 maart 2017 “Jij en je gebed”

Op een creatieve manier hebben we het thema deze avond vorm gegeven. Rianne heeft eerst een korte inleiding gehouden over het gebed. Dit sloot ook aan bij de biddag die in deze week gehouden is. Aansluitend had Anton voor elke groep een verhaal / geschiedenis uit de Bijbel over bidden uitgezocht en voorzien van voorbeeld afbeeldingen. Nu was het de bedoeling dat elk groepje op een schilderij hiervan iets zou maken. Er was hiervoor gips, verf, lijm en andere hulpmiddelen beschikbaar. De avond was zo voorbij, na alles weer opgeruimd te hebben was het al wat later dan gebruikelijk. Maar zoals ieder in de gang van de kerk en op de site kan zien, mag het resultaat er zijn. Op deze manier zijn we de hele avond zowel in het luisteren als in het doen met het gebed bezig geweest.

IMG 20170311 WA0000

IMG 20170311 WA0001

IMG 20170311 WA0002IMG 20170311 WA0003

IMG 20170311 WA0004IMG 20170311 WA0005

18 februari 2017 Zangavond

Er was een mooi aantal mensen naar de kerk gekomen voor de zangavond. Veel mensen om te luisteren en veel mensen om muziek te maken en te zingen. Ouderling Tollenaar opende de avond. Rianne en Jaklien hadden een gevarieerd programma gemaakt. Diverse muzikanten en instrumenten wisselden elkaar af en ook de jongeren van de JV hebben hun steentje bijgedragen: met zingen, teksten voordragen en collecteren. Dit heeft een mooi bedrag opgebracht dat bestemd is voor het kamp. Hierna was het nog gezellig napraten met koffie en cake erbij.

4 februari 2017 “Straf en vergeving”

Na een glaasje fris met een lekkere koek zijn de twee groepen elk zich gaan verdiepen in de inleiding voor deze avond. Bij de -14 had Jaklien de leiding en bij de +14 Heidi. Aan de hand van een treffer van de Jeugdbond hebben we met de +14 op een interactieve manier over het onderwerp nagedacht. Bij de -14 gebruikte Jaklien meer voorbeelden om straf en vergeving duidelijk te maken. We kwamen wel tot de conclusie dat echt vergeven niet gemakkelijk zelfs in eigen kracht onmogelijk is. Na de pauze hebben we voor in de kerk nog geoefend voor de zang- en muziekavond. Toen hadden nog kort tijd voor een spel. Dit werd door Willem ingevuld met een Bijbelse kwis. Nog snel alles opruimen en de avond was weer zo voorbij.

21 januari 2017 Sportavond

Ook deze keer hebben we onze sportavond gehouden in ‘De Vliegende Vaart’ . Met de aanmeldingen liep het geen storm, maar uiteindelijk waren we toch met 44 personen: een mooie opkomst. De 6 jongste aanwezigen mochten de groepen kiezen. Vervolgens kwam iedereen aan de beurt om slagbal en volleybal te spelen. Elke keer als een groep niet mee hoefde te spelen, kon deze mooi de punten tellen bij de andere groepen. Het was erg gezellig en na een paar uren spelen was de meeste energie verbruikt. Er was ook nog een prijsje voor de groep met de meeste punten, deze werd gewonnen door Elianne Zegers.

2017 01 21 sportavond

7 januari 2017 “Hoe leef jij”

Deze avond werden de inleiding verzorgd door Rianne en Willem. Op een aansprekende manier werd het onderwerp dichtbij de jongeren gebracht. Hoe gedraag jij je, hoe kleedt ij je en is die kleding alleen maar een ‘verpakking’? Komen je gedrag en je kleding wel met elkaar overeen? Er wordt telkens geprobeerd om er geen ‘zit en luister’ avond van te maken, maar om iedereen actief mee te laten doen en toch de kern van de boodschap duidelijk door te geven: we leven nu.... om straks verantwoording af te leggen. Na de pauze hebben we geoefend met zingen voor de muziekavond en nog stoelendans gedaan.

10 december 2016 “Jij en oud en nieuw”

De laatste verenigingsavond van dit jaar hebben we met elkaar nagedacht over oud en nieuw. Aan de hand van Psalm 90 hebben we nagedacht over de vergankelijkheid van het leven. Ervaren wij het beste ook als moeite en verdriet? Wat betekent het onze dagen te tellen en een wijs hart te krijgen. Een wijs hart is ook belangrijk om goed om te gaan met andere oudejaarsdingen, zoals... vuurwerk. Hier hebben we uitgebreid over gediscussieerd. Tenslotte hebben we nog goede voornemens opgeschreven en besproken. Na de pauze hebben we nog geoefend voor de Kerstviering en een leuk familiespel gedaan.

25 november 2016 Dropping "Jij en … de grote schrik!”

Op deze heldere vrijdagavond zonder maan arriveert iedereen om 19.30 uur bij fam Waverijn in de grote schuur. De jongeren, met ouderen die hen zullen begeleiden in het donkere Braakmanbos. Nadat we deze avond geopend hebben, worden de 6 groepen ingedeeld. Onder leiding van een volwassene worden de groepen naar de dropplaatsen gebracht. Er is een route van ongeveer 9 km door het Braakmanbos uitgezet die elke groep aan de hand van een kaart gaat proberen te lopen. Achteraf was dat al een opgave op zich voor sommige groepen. Onderweg langs de route was er weer van alles te beleven, zodat toch best wel spannend was. Via een rubberboot moest de watergang overgestoken worden wat in het donker toch wel een hele belevenis is. Gelukkig is weer ieder veilig en droog aangekomen. Een spannend moment was voor de schrikkers dat ineens de politie in het bos arriveerde, echter dit was de bedoeling: de schrik voor de schrikkers. Na afloop hebben we nog gezellig een kom soep, een heerlijk broodje gegeten en zijn allen weer lekker in ons warme bedje gekropen. We mogen terugzien op een geslaagde avond mede door de hulp van alle ouderen, jongeren en fam Waverijn, die het mogelijk gemaakt hebben voor de +/-14 jongeren om deze avond goed en soepel te laten verlopen.

19 november 2016 “Jij en de sterren”

Voor dit onderwerp hebben we een spreker uitgenodigd. Dhr. Van Duivendijk heeft ons op zijn enthousiaste manier veel verteld. We begonnen dicht bij huis: de aarde draait om haar as, vervolgens draait de aarde om de zon. Ook is het verschil tussen planeten en sterren uitgelegd. Verschillende sterrenstelsels zijn de aandacht gepasseerd, zoals de Grote Beer en de Orion. Hier is ook een lijn getrokken naar de sterrenbeelden in het boek Job en de prekenserie van ds. Neele. De grootsheid van de schepping en de Schepper is ons zo voorgesteld: zou Hij, die elke ster gemaakt en een naam gegeven heeft, van ons niet afweten? Zoek Hem dan en leef. Zo vloog de avond om, er is veel leerzame informatie op ons afgekomen.

5 november 2016 “Jij en offers”

De inleiding is gehouden voor de gehele groep bij elkaar. We hebben het gehad over de oorzaak van de offers. In het begin waren er helemaal geen offers nodig, maar door onze eigen schuld is het zo gekomen. Vervolgens zijn de offers in het Oude Testament besproken. Daarna Christus als het grote Offer. Met een aantal stellingen hebben we hierover gediscussieerd en zo zijn ook onze eigen offers aan bod geweest. Na de pauze hebben we nog een spel gedaan en was de avond zo weer voorbij.

22 Oktober 2016 "Jij en je talenten"

Deze avond is het thema "Jij en je talenten". Deze avond zouden we creatief invullen. In een korte inleiding wees Willem er op dat ieder zijn talenten van God ontvangen heeft en dat je ze moet gebruiken tot eer van Hem. Na de inleiding zijn we in groepen aan de slag gegaan met gipsverband. Het was de bedoeling om je hand in te gipsen, er zou dan een model van je hand ontstaan. Je moest je hand eerst goed met vaseline insmeren en vervolgens het gipsverband er langs. Sommigen deden liever hun gezicht, zo hadden ze aan het eind van de avond een afdruk van hun gezicht. Deze creatieve avond hebben we gezamenlijk met de gehele groep gedaan.

2016 10 22 3

2016 10 22 2

8 Oktober 2016 “Jij en de vreemdeling”

Onze eerste gewone JV-avond van het nieuwe seizoen. De jongeren stroomden binnen vanaf 19:45 uur. We zijn begonnen met wat te drinken, even bijkletsen. De groep is vervolgens verdeeld in tweeën, de -14 en +14, dat is altijd even aftasten, o ja ik moet nu naar die groep. De nieuwe leden zoeken ook schoorvoetend hun weg en ieder heeft zijn plaats weer gevonden. We hebben weer een jaarthema gevonden waar we dit seizoen mee willen werken. Het jaarthema is "Jij en ....". Deze eerste JV-avond is het thema "Jij en de vreemdeling". Bij de -14 groep heeft Jaklien het thema aan de hand van een kwartet uitgelegd en zo de boodschap al spelend overgebracht. Bij de +14 groep heeft Heidi het onderwerp behandeld en vervolgens in twee groepen de vragen en stelling besproken. Na de pauze hadden we gezamenlijk weer een leuk spel en onder het genot van enkele snacks was de avond weer zo voorbij. De avond eindigt om 22:30 uur.

24 september 2016 Openingsuitje 'High rope challenge'

Op zaterdagmiddag zijn we eerst in de kerk samengekomen om het seizoen te openen. Daarna zijn we met z’n allen (35!) naar Nieuwvliet gereden. Hier kregen we uitleg over de werking van ons ‘tuig’ en helm. Dan was het klimmen geblazen, met tot slot abseilen vanaf een meter of 10 hoogte. Iedereen is weer veilig en heelhuids op de grond geland. Vervolgens zijn we het strand opgegaan, met de barbecue erbij natuurlijk. De overtollige caloriëen konden we er direct weer afwerken in het slagbalspel. Op de terugweg was het in de auto duidelijk rustiger dan ‘s middags. Er staat een hele serie foto's in het Foto Album op deze website. Hiervoor moet je wel inloggen. Hieronder een indruk:

2016 09 24 170712

2016 09 24 171028

Na de klim hebben we de barbeque nog aangestoken op het strand en slagbal gespeeld.

Copyright © 2016 Gereformeerde Gemeente Terneuzen.